کاهش سوخت خودرو و آلودگی هوا با استفاده از هیدروژن

22/06/2014

شرکت کوچکی در پرتغال وسیله ای طراحی کرده که «آلتیمت سل» (Ultimate Cell) نام دارد. این وسیله به سیستم الکتریکی خودرو متصل می شود و برقش را از باتری ماشین می گیرد.

سازندگان می گویند که آزمایش های آنها نشان می دهد این وسیله در همه انواع موتور بنزینی یا دیزل یا موتورهایی که با گاز کار می کنند به طور متوسط مصرف سوخت را سی درصد و دود لوله اگزوز را ۶۵ درصد کاهش می دهد.

«آلتیمت سل» از طریق الکترولیز، هیدروژن تولید می کند یعنی آب را تجزیه می کند و مولکولهای اکسیژن و هیدروژن را در محلول موجود در دستگاه جدا می کند. هیدروژن از طریق کانال و دریچه هوا به درون موتور فرستاده می شود و در محفظه احتراق خودرو با سوخت و هوا مخلوط می شود. هیدروژن فرآیند احتراق را بهینه می کند و مقدار سوختی را که برای تولید توان مشخصی لازم است، کمتر می سازد.

ژوزه تریبولت، استاد موسسه فناوری پیشرفته در لیبسون پرتغال می گوید: «با تزریق حبابهای کوچک هوا از طریق دریچه ورودی موتور، احتراق به شکل خیلی کاملتری انجام می شود در نتیجه موتور نیرومندتر عمل می کند و در واقع با یک اندازه مشخص سوخت، نیروی رانش بیشتری تولید می شود و مصرف سوخت سی درصد کمتر می شود.»

هر کدام از وسیله ها قبل از فروش تحت آزمایش قرار می گیرند. کارکرد آنها در خودرو شبیه سازی می شود. تمام اتصالات الکتریکی آزمایش و بررسی می شوند تا هیدروژن به مقدار درست تولید شود. پروفسور تری بولت می گوید که تاکنون فناوری هایی که با هیدروژن سروکار داشته اند، هدفشان این بوده که هیدروژن را به صورت سوخت اصلی به کار ببرند و نه بصورت ماده ای که احتراق را بهینه می کند.

وی می افزاید: «این رهیافت فنی بر اساس استفاده از هیدروژن است. سالهاست که فناوری هیدروژن به صورتهای متفاوت به کار گرفته شده اما هیدروژن را همیشه به صورت سوخت به کار برده اند. اینجا ایده ما چیز دیگری است و نیازی به مخزن تحت فشار و انبارکردن مقدار زیاد هیدروژن نیست که سرمایه گذاری های کلان لازم دارد. از نظر مصرف کننده، این فناوری هزینه کمی در بر خواهد داشت.»

دستگاه «آلتیمت سل» در قایقهای ماهی گیرینیز کاربرد دارد زیرا برای این قایقها هزینه سوخت خیلی مهم است. بطور متوسط هر قایق ماهی گیری هر ساعت ۱۴۰ لیتر سوخت دیزل مصرف می کند. مصرف سوخت قایق هایی که این وسیله روی آنها نصب شده باشد، ۲۰ درصد کاهش داشته است در نتیجه مخزن سوخت پر به جای ۵ روز ۶ روز دوام خواهد آورد.»

تولید و فروش این دستگاه در ۲۰۱۴ آغاز خواهد شد. تا کنون ۵۰۰۰ دستگاه با قیمت حدود ۳۰۰ یورو برای هر واحد به فروش رسیده است. هر واحد از این دستگاه ها ۷۰ هزار کیلومتر کار خواهد کرد و بعد از آن باید دوباره شارژ شود.

آدرس وبسایت رسمی شرکت تولید کننده: http://www.ultimatecell.ie/

گزارش خود در مورد اشکال در آگهی را بنویسید
پیام *
اگهی های مورد مقایسه
در حال حاضر هیچگونه آگهی برای مقایسه موجود نمیباشد
ورود کاربران
نام کاربری
رمز عبور
رمز عبور فراموش شده؟ یادآوری